[da]  [en] 

Dragonfly S.W. 800 Historie

 
 Tak for din interesse om min "Dragonfly Swing Wing 800" båd.

 Herunder følger lidt historik . . .

 

dragon_efter_trailer.jpg

Historie:

Rekordbåden Danmark Rundt.

Qurning Boat byggede den i begyndelsen af 1990. Jens Qurning prøve sejlede den og vandt Rekorden Danmark Rundt. Der efter tog han den på bådudstilling i København. Her købte jeg den.

Den har altid stået i garage om vinteren.

Den har kun sejlet 5 sesonner.

Jeg bor i Spanien om vinteren og når ikke at få den i vandet. Der for vil jeg sælge den.
Du kan se den samme båd afbilledet i salgs brochuren over 800 Swing Wing.

Den er ikke med racing sejl.

 

Hvor dybt stikker den?

Når vandet går dig til knæene så flyder båden - turlastet. (hvis du
ikke er pygmæ)
Jeg har mest sejlet i Roskilde fjord.
Her er det en stor fordel, at mit Dragonfly er den eneste her i landet der har et helt specielt ror. Det har samme areal som original roret, men gør at det kun stikker 60 cm. når roret er helt nede. 

 

Når jeg sejler på grundet vand, kan jeg tage tovet der holder roret nede i
vandet - ud af ”grundstødnings sikkerheds låsen” og holde den i hånden, her vil jeg kunne mærke når rorbladet glider hen over grunden - og kunne nå at
vende båden - så en grundstødning undgås.

 

Vidste du !

At Dragonflyene 800 er over 2 cm. tyk i bunden? Det skyldes at den er konstrueret til at blive slæbt op på land og sat på trailer.

 

Hvis båden skulle få et havari under vandlinien, så vil køjer og kotpit være tørre og motoren er ligeledes oven vande, så der kan sejles for motor. Den egenskab gør at båden kan tømmes
for vand med en spand - når hullet er lappet med et eller andet.

Når roret er taget op, fylder det ikke meget bagud.
Det samme med motoren, - der er ultra lang. Når motoren stilles i et lavtvands hak, så vil båden grundstøde uden at ødelægge motoren.


Er der spiler?

Der er forberedt til spiler. Jeg har aldrig savnet en spiler.

Når vinden var ½ sekm. var der ingen både der bevægede sig for sejl, - der sejlede jeg 1 knob.

Ved 6/7 sekm.vind begynder båden at sejle på vandet: farten er 7/8 knob og bølgerne er begyndt at forsvinde (ikke at kunne mærkes), og der kan sejles tættere til vinden - ved 10 sekm. sejles 12 - 13 knob, nu er det sjældent at en bølge mærkes.

Er vinden over 12 sekm. er det en behagelig regel at begynde at rulle lidt af genuaen ind. Ved 16 knob findes der ingen bølgebevægelser på båden - overhovedet - det skøjter bare derud af.


I 25 sekm. vind og for fuld sejlføring - er farten 25 knob. Den fart var Jens Qurning oppe på, da han sejlede Danmarks rekorden hjem i min båd.

 

Er der et stort rorpres på rorpinden?

Presset på rorpinden eksistere ikke, den kan i alle fart områder holdes med 2 fingre - en elastik spændt ud over rorpinden er nok til at indstille den på rette kurs.

Sådan sejlede jeg en gang fra Gøteborg og til Hundested – 100 sømil på 10 timer). Kursen bibeholdes selv om man i længere tid slipper roret.

En anden gang sejlede jeg fra Falsterbo Kanalen og til Rygen (Østtyskland).
Vinden var 18 sekm. fra øst. Jeg havde kun ½m2 genua rullet ud for at kunne gå tæt til vinden og kølen ½ ned. Farten OVER GRUNDEN var 9 knob.

 (De oplyste sekm. er målt fra båden under farten)

 

Hvordan sejler båden i vindstød?
Båden hælder ikke mere end ca. 5 grader, hvis vinden pludselig øges - så øges farten tilsvarende - uden ekstra krængning.

 

Mange sejlere har fået et chok, når de ser mig agters ude i horisonten, og efter et par vindstød er jeg lige
bag dem - ved næste vindstød er jeg langt foran dem, når de kommer ud af deres krængning.

Båden kan gå 1½ grad tættere til vinden end en Folkebåd, og så sejler den 2 knob stærkere. Aldrig har nogen sejlbåd sejlet fra mig.

 

Derfor må jeg komme med 2 små ironiske "advarsler" til dig, hvis du køber en Dragonfly:
1. Du får infiltrationer i højre skulder - ikke ved at holde båden på kursen - men at hilse på alle de både du konstant overhaler.

2. Du skal være klar over, at det nok bliver din sidste sejlbåd, hvis du da ikke køber en større Dragonfly. Konceptet er så genialt på alle måder, at ingen andre sejlbåde lever op til alle de fordele - og de vil virke besværlige og kedelig at sejle med. Det er ikke en salgstale, men en lille advarsel smile
 

Motoren levere med 10 % på gashåndtaget en fart af 7,5 knob og bruger 2 liter benzin blyfri (4 takt) i timen.

 

Det er en fordel ved Dragonfly 800 og SWING WING, at den kan sejles af 1 person.

 

Er din båd med sikkerhedssværd?
Der er konstrueret så ror og sværd automatisk går op ved sten og grundstødning - senere indførtes ideen til andre Dragonfly konstruktioner.

 

Er sejlene de originale eller nye?
Båden har kun sejlet i 5 år, Storsejlet er originalt. Rullegenuaen er helt ny med 2 ruder (vinduer) så der er en chance for at se forhindringer foran båden.

 

Kender du vægten på trailer og båd sammenlagt, og skal man have trailerkort til at transportere den? Jeg mener at vægten er 1.100 kg. Der gælder samme krav som ved kørsel med campingvogn. Der er bremser på min trailer. For at køre fra min havn og hjem klappede jeg båden sammen (som den er i havnen) og kørte hjem. Over længere afstande siger loven, at pontonerne skal vendes ind under båden (4 møtrikker der skrues af). Da er bådens samlede brede 2,50 m.

 

Hvor lang tid tager det at rigge til og fra? Hvis båden ligger i havn eller på svaj, så benytter du motor ud af havnen og klapper pontonerne ud (½ minut for hver side) - og sætter sejl. Rulle forsejlet er hurtigt ude. Nogle gange gad vi ikke hejse sejl og kunne sejle på riggen alene (fart: det halve af hvad vinden blæser i sek.meter) og med kølen ½ nede kunne der krydses).

 

Ved havne anløb:
Sejles ind i havnen for motor - sætter motor og ror til
samme side og motor i tomgang, samt kølen (1,40m.) helt ned. Nu vil båden dreje langsom rundt om sin egen akse.

Når den har drejet en omgang, har du taget den ene ponton ind - hvis du er alene om det. – Hvis i er 2 personer så er begge pontoner drejet ind på en omdrejning. Og kan sejles ind på en almindelig havneplads på 2,8m. brede.

 

Hvorfor er din båd noget dyrere end andre tilsvarende?

Båden er udstyret med alt ekstraudstyr, samt meget andet ekstra da jeg ikke skal sejle mere, det giver en højere pris, end de billigste der er brugt til kapsejlads, de har intet ekstraudstyr.

 

Jeg har sat prisen ned fra 350.000 d.kr. til under 300.000 d.kr. (38.000 €) Et nyt dragonfly koster langt over 900.000 kr. med samme ekstra udstyr.

En flerskrovs båd (Trimaran - Catamaran) er altid meget dyre at produksere end en kølbåd. Det giver en højere brugt båds pris.

Generelt gældende for Dragonfly Swing Wing 800 til forskel fra en kølbåd er:
Er der landevejs trailer til Dragonflyet er der yderlig fordele.

1.
Det jeg sejler fra kl. 9 morgen Bøge Havn på Stevns og til Hundested kl. 18 aften, svare til 3 dage i en kølbåd, sagde en kølbåds ejer til mig.
 

2.
Den forlængede sejldistance gør at en ferie får lang større dimensioner i afstand - sejlede  sømil:

Kl. 4 morgen da solen stod op, satte jeg sejl ved Skansehage ved Rørvig, med en sovende gast.
Vi sejlede hele dagen i sol , hvor opholdet var på trampolinerne, hvor vi fulgte med i TV, strikket og læst bøger.
Ved Anholdt øst rev - sejlede vi bare over, vi stak kun 65 cm. med roret nede, Kl. 21, var vi ved Gøteborg (Vi havde sejlet over 100 sømil) Det var ved Sankt Hans.
   

3.
Man betaler ikke havnepenge, og ligger sjældent i havn natten over. Man kaster ikke altid anker.
Man sejler hen ved læ af havnen og iført waders går ned af bade lejderen agters (1 trin) og går rundt og lægger ankrene i bunden (træder dem ned). Er der en badebro, lægges der et anker under broen som båden kan trækkes ind til for besøg i havn og byen (uden waders).
Om natten er man fri for at høre klaprende fald i vinden.
Det er hurtigt at sejle der fra, hvis vejret bliver dårligt.
(evt. over på den anden side af havnen). 

4.
Der er store vandområder over alt, hvor vanddybden giver mulighed for et Dragonfly 800:
   
Inden om Nexelø i Sejerø bugten, her køre bønderne traktore over til fastlandet.
  
Sjælland Odde Rev passeres 1-2 stenkast fra land.
Mange små øer har bugter og vige, hvor Dragonflyet kan ligge for anker i læ for alle vinde
. I disse store vandområder er der kun køerne på græs, der beskuer en - man har det hele for sig selv.
Ofte følges afmærkede sejlrender ikke, der spares mange sømil ved at skyde genvej.
 

5.
Sejl ferien behøver ikke at i indeholde dage, hvor der ikke kan sejles p.g.a dårligt vejr - for at være sikker på at komme hjem og på arbejdet.
   
Man udnytter ferien til sidste dag, og er det blevet dårligt vejr, parkeres båden i havn, og familien tager hjem med offentlig transport. Ved lejlighed køres der med traileren til havnen og henter Dragonflyet.
     
Det er muligt at køre med båd og trailer til de store søer f.eks. i midt Sverige, og sejle rundt der, - eller andre steder (Spanien).
     
Det er altså muligt at sejle ud og køre båden hjem.
Hvis det kræver overnatning, bruges båden  som  en camping vogn.
 

6.
Ved et mastehaveri er det nemt at trække masten op på trampolinen, og sure den fast.
 

7.
At Dragonflyet ikke kan synke er også en fordel. Selv om båden er fyldt med vand i kabytten kan der sejles for motor.
 

8.
Dragonflyets koncept gør, at den er nemmere at sejle og manøvre med - end en kølbåd.
   
Hvis der bruges en spiler, er der ikke brug for spiler stage, og ingen skal på dæk i vendingerne.

9.
Det er behageligt, at der høres en svag summetone varierende efter hastigheden. Det gør, at det ikke er nødvendig at se på logen. Dragonflyets Sang,
begynder ved ca. 5-6 knob.

10.
Ved ca. 6 knob begynder Dragonflyet at plane oven på vandet, hvor en kølbåd sejler i vandet.

11.
Dragonflyet kan sejle i stik modvind.
Jo hurtigere fart, jo mere sejles der tættere til vinden (vindøjet drejer sig). For andre beskuer ser det ud som om at der sejles i stik modvind. Ligesom en isbåd.

12.
Alle 3 skrov spidser løfter sig ud af vandet ved begyndende planing. Det gør, at der aldrig er bølger der skylder ind over dem.
Det er umuligt - eller bevidst besværligt at sejle det læ skrov under vand. Modsat ved en Catamaran.

 
DRAGON_front.jpg
Af dato: 09/06/2009 @ 00:38
Sidst opdateret : 06/05/2010 @ 03:05
Kategori : Til Salg
side læst 984 gange

up Top up

This Site and CMS systen is Hosted by RealWeb.dk * Denne side og CMS system er Hosted af RealWeb.dk

Site running with GuppY v4.0.4 - CeCILL free Licence - © 2004-2006